iStock

PREVARENI STE! Evo kako prehrambene kompanije kriju šećer u svojim proizvodima

Autor: Z.G./Dnevno.hr

Konzumiranje velike količine slatke hrane i pića povezano je s više vrsta bolesti, poput pretilosti, dijabetesa tipa 2 i srčanih bolesti. Nažalost, unatoč tim negativnim učincima šećera na zdravlje, puno ljudi i dalje ga konzumira u velikim količinama. Ljudi svjesno stavljaju puno šećera u svoju hranu – krivac je najvjerojatnije zapakirana i prerađena hrana, piše portal Logicno.

Na tržištu mogu proći kao zdrava, ali pakirana i prerađena hrana koja je puna skrivenih šećera. Evo osam načina kako prehrambene kompanije sakrivaju šećer u svojim proizvodima:

1. KORIŠTENJE RAZLIČITIH IMENA ZA ŠEĆER

Šećer dolazi pod više imena, uključujući glukozu, fruktozu i saharozu. Ali postoje i mnoga druga nepoznata imena koja se koriste za šećer. Da biste izbjegli slučajno konzumiranje puno šećera, pazite na sljedeće sastojke:

Suhi šećer – Ječmeni slad, šećer od cikle, smeđi šećer, šećer iz trske, šećer u prahu, zaslađivač od kukuruza, koncentrat voćnih sokova, zlatni šećer, palmin šećer i maltoza.


Sirupi – Zlatni sirup, kukuruzni sirup s visokim sadržajem fruktoze, sirup od slada i roštilj.

2. KORIŠTENJE RAZLIČITIH VRSTA ŠEĆERA

Sastojci u prehrambenim proizvodima navedeni su prema padajućem redoslijedu, po težini. Proizvođači hrane to često koriste. Na primjer, koriste manje količine tri ili četiri vrste šećera u jednom proizvodu kako bi njihovi proizvodi izgledali zdraviji. Ti se šećeri zatim pojavljuju dalje na sastojcima, zbog čega jedan proizvod kao da ima malo šećera. Dakle, kada kupujete hranu, čitajte oznake hrane i pazite na različite vrste šećera.

3. ŠEĆER U HRANI U KOJOJ GA NE OČEKUJETE

Poznato je da kolači ili bomboni sadrže velike količine šećera, no znate li kako neka hrana koja baš i nije slatka može sadržavati puno šećera? Žitarice za doručak, umak od špageta i jogurt neke su od namirnica za koje ne biste očekivali da sadrže puno šećera.

4. KORIŠTENJE “ZDRAVIH” ŠEĆERA ILI “ALTERNATIVNIH ZASLAĐIVAČA” UMJESTO SAHAROZE

Prehrambene kompanije koriste alternativne zaslađivače umjesto šećera, kako bi se njihovi proizvodi doimali zdravije. Oni na ambalažu svojih proizvoda stavljaju i oznake poput “ne sadrži rafinirani šećer” ili “rafinirano bez šećera”. To znači kako ne sadrže bijeli šećer. Umjetni šećeri može se činiti zdravijim, jer neki imaju nešto niži rezultat glikemijskog indeksa (GI) od uobičajenog šećera i daju neke hranjive tvari, koje su obično u vrlo malim količinama. Štoviše, nerafiniranom šećeru još se i dodaje šećer. Uobičajena sladila s visokim udjelom šećera, koja se često označavaju zdravima, uključuju agavin sirup, brezov sirup i šećer od trske. Ta sladila su i dalje šećer, pa ih konzumirajte štedljivo.

5. MIJEŠANJE DODANIH ŠEĆERA S PRIRODNIM ŠEĆERIMA NA POPISU SASTOJAKA

Prirodni šećeri koji potiču od voća i povrća nisu briga za zdravlje, za razliku od dodanih šećera. Međutim, oznake hrane često kombiniraju dodani i prirodno prisutni šećer zajedno u jednu ukupnu količinu. Zbog toga je teško odrediti koliko je šećera prirodno u vašoj hrani i koliko je dodano. Ako jedete uglavnom cjelovitu, neobrađenu hranu, umjesto pakirane ili prerađene hrane, većina šećera koje ćete konzumirati prirodni su.

6. DODAVANJE ZDRAVSTVENIH TVRDNJI PROIZVODIMA

Mnoge prehrambene kompanije često stavljaju zdravstvene tvrdnje na svoje proizvode da bi namamile ljude u kupovinu. Najčešći primjeri su oznake poput “prirodna”, “zdrava”, “niska masnoća”, “dijeta” i “lagana”. Te se oznake često koriste da zbune potrošače kako bi pomislili da je prerađena hrana dobra za njih. Iako u ovim proizvodima može biti malo masti i kalorija, obično se puni dodanim šećerom.

7. SMANJIVANJE VELIČINE PORCIJE

Proizvođači hrane često smanjuju količinu porcija kako bi proizvodi imali manje šećera. Često navode puno manju količinu od one koju biste pojeli u jednoj porciji. Da biste to izbjegli, pažljivo proučite broj obroka po spremniku. Ako mali prehrambeni artikal ima više porcija, možda jedete više šećera nego što ste namjeravali.

8. IZRADA SLATKIH VERZIJA MARKE S NISKIM ŠEĆEROM

Marke s niskim udjelom šećerom još uvijek mogu odskakati od proizvoda s puno šećera. Ova praksa uobičajena je kod žitarica za doručak. Na primjer, cjelovita žitarica koja sadrži malo šećera može se proizvoditi u novom pakiranju s dodanim okusima ili različitim sastojcima. Ovo može zavarati potrošače koji mogu pomisliti da je nova verzija jednako zdrava kao i njihov uobičajeni izbor.

Najbolji način da vas prehrambeni proizvodi ne zavaraju je ograničenje potrošnje ili potpuno izbjegavanje pakirane i prerađene hrane. Ako kupujete ove proizvode, pažljivo provjerite sastojke kako biste uočili dodani šećer na etiketama hrane.

Autor:Z.G./Dnevno.hr
loading...
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.