Ilustracija

UŽAS DRUŠTVENIH MREŽA: Evo kako Facebook razara dječju psihu

Autor: Marina Tenžera

Facebook egzekutori dobro su obavili svoj posao. Nikada u povijesti nijedno sredstvo masovne komunikacije nije toliko zadrlo u ljudsku intimu.

I Staljin se sigurno smije iz pakla znajući da svemoćne kamere, mikrofoni i špijuni za prisluškivanje više nisu potrebni. Ljudska intima postala je dostupna. “Na mrežu svih mreža” doista se stavlja sve – od egzekucija ljudi u svijetu s nepodnošljvio mučnim prizorima do najtvđe pornografije. Posljedice su razorne. Iako postoje takozvana zaštitna sredstva, ona ipak ne mogu zaustaviti neko dijete da  na tuđem monitoru odgleda odrubljivanje glave ISILOV-ca ili najtvrđu moguću pornografiju. Koliko to kasnije utječe na dječju pishu, doznaju psihijatri mnogo godina poslije…

Televizijsko nasilje i seksualnost u tom smilslu postaju upravo smiješni u usporedbi s novim mrežama. Svojedobno je izbila afera kada je reagirala grupa roditelja, čija su djeca besramno iskorištena na društvenoj mreži objavom privatnih fotografija, ali to nije spriječilo njihove virtualne “prijatelje” da nastave s maltretiranjem druge djece. Nedavno je u Hrvatskoj izbila i afera kada je učenica objavila sliku svoje učiteljice nazvavši je “kučkom” ili nekom sličnom imenicom. Vrhunac maltretiranja na Facebooku zbio se u Italiji, kada se ubio tinejdžer koji nije mogao podnijeti javno izrugivanje i privatne snimke koje su mu postavile kolege, što je ujedinilo i diglo ih na noge grupu roditelja.

Ne postoji istraživanje koliko je Facebook utjecao na sveopću depresiju onih koji su svojom voljom svoju privatnost izložili pogledu, da bi ih se zatim vrijeđalo najstrašnijim načinima. FB saznaje sve o vama – koji su vaši interesi, gdje živite, što pretražujete, kada spavate, što volite jesti, piti, kupovati, što vam se događa u životu i gomilu drugih stvari koje mu vi sami (svjesno ili nesvjesno) pružate. Na osnovi tih informacija oni točno znaju koju vam reklamu treba postaviti na početnoj stranici. Često se događa da reklama ima veze s nečijim statusom, tako da Facebook točno zna što da vam ponudi u reklami. Ali ne samo mreža.

Svaki poslodavac i policajac danas točno može znati sve o dotičnim osobama. I ne samo to – takovazne “zaštitne mjere” velika su prevara pa na Youtubeu točno postoji uputa kako možete provaliti u navodno zaštićen inbox i doznati baš svaku tajnu o određenoj osobi. I Youtube se svojedobno proslavio uputama kako se priključiti na takozvani Crni internet, na kojem se trguje djecom, dila se i prostiruira, pa je internet doista omogućio djelovanje medijskog čudovišta bez presedana.

Na FB-u su zabilježeni i slučajevi u kojima su ljudi zbog komenatara o tvrtkama u kojima rade izgubili posao, pa je i tu FB pokazao što ustvari znači “sloboda govora”. Jedna žena u Šivcarskoj izgubila je posao nakon što je bila na mreži za vrijeme bolovanja. Da ne govorimo o balkanskom mentalitetu korisnika koji proganjaju žene nakon što one neoprezno stave golišave slike. Štoviše, raspone negativnih i razarajućih učinaka potvrđuje podatak da je za sve više raskida i razvoda kriva društvena mreža Facebook, o čemu su provedena i istraživanja.

Politika je posebno zanimljiv fenomen na FB-u, jer prosječni digitalni  “Balkanac” ne može podnijeti drugačije mišljenje pa će najgorim mogućim rječnikom i psovkama popratiti tuđa razmišljanja, što potvrđuje da Hrvatska još nije mentalno izašla iz komunizma, u kojem su svi morali misliti isto. FB je i idealno mjesto za prevarante, lopove i ostale zainteresirane za kriminal. Oni koriste lakovjerne članove FB-a obećavajući im koješta te im uzimaju nekad i velike količine novca. Česti su i primjeri uznemiravanja pojedinih korisnika FB-a, kao i lažna predstavljanja. Više je puta dolazilo i do silovanja maloljetnih osoba koje su nasjele na lažna “prijateljstva”, kao i do mnogih drugih kaznenih djela. Lopovi također koriste ovu društvenu mrežu, na kojoj iz određenih statusa mogu dobiti informacije da niste kod kuće ili da na osnovi slika vašeg stana koje ste postavili na FB vide potencijalni plijen.

Svojedobno je istraživanje koje je u Sjedinjenim Državama provela organizacija Pew Research Center namjeravalo otkriti jesu li se stavovi ispitanika prema Facebooku promijenili nakon niza skandala, od utjecaja na američke predsjedničke izbore 2016. godine do skandala s tvrtkom Cambridge Analytica, nakon kojeg je pokrenuta kampanja Delete Facebook.

Jesu li? Pa, reklo bi se da je odgovor potvrdan. Rezultati istraživanja provedenog na 4594 odrasle osobe u SAD-u ukazuju kako je niz skandala  imao značajan utjecaj na to kako se ljudi odnose prema Facebooku. Tijekom proteklih 12 mjeseci 54 posto ispitanika mijenjalo je postavke privatnosti, 42 posto odlučilo je predahnuti od Facebooka na barem nekoliko tjedana, dok je 26 posto obrisalo aplikaciju za Facebook. Ukupno gledano, 74 posto korisnika Facebooka poduzelo je barem jednu od opisanih aktivnosti. Stoga, želite li zaštititi svoju djecu ili same sebe, ne dopuštajte više ulazak u svoju intimu.

Autor:Marina Tenžera
loading...
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.