Foto: Bruno Konjevic / CROPIX

RAST POREZA NEMINOVAN? Čačić predlaže: ‘Poskupimo gorivo za 1,2 kune’! Čeka li Hrvatsku novi ‘harač’?

Autor: Dnevno

Bivši ministar graditeljstva Radimir Čačić predlaže da poskupimo gorivo za 1,2 kune i tim novcem obnovimo Zagreb. Kaže da bi se tako prikupilo 3,6 milijardi kuna i radilo po uzoru na gradnju autocesta: Veliki dio novca će uplatiti i turisti, a pred izborom smo ili skuplje gorivo ili neki drugi porez.

Dok traju prepucavanja između Grada Zagreba i Ministarstva graditeljstva kako će izgledati novi zakon o obnovi glavnog grada nakon potresa, bivši ministar graditeljstva i varaždinski župan Radimir Čačić kaže da ima puno jednostavniji i učinkovitiji model obnove. I kaže da to zna jer je kao ministar obnove napravio 400 škola, obnovio preko 150.000 privatnih objekata i napravio autocestu prema Splitu.

Ukratko, po Čačićevoj ideji, formirala bi se posebna tvrtka koja bi vodila obnovu, a ona bi se financirala iz cijene goriva. Točnije, iz svake litre koju natočimo na benzinskim stanicama, 1,2 kune bi išlo u tu posebnu tvrtku za obnovu Zagreba.

“Model je već isproban na autocestama i upravo zato je formirana tvrtka Hrvatske autoceste. Samo što su se nakon mog mandata dečki malo zaigrali i cijena kilometra autoceste porasla je dvostruko, a broj zaposlenih trostruko. Ali to ne znači da je model loš, dapače”. kaže Čačić, danas čelnik stranke Reformista za 24 sata.

Čačić kaže da će obnova koštati milijarde kuna. Po sadašnjem prijedlogu zakona, sve je zakomplicirano, birokratizirano i otvara mogućnost za malverzacije, a država na sebe preuzima previše obveza.
“Ne, ne treba država ljudima graditi i obnavljati, ona samo treba osigurati financiranje i kvalitetni nadzor i kontrolu”, sažima Čačić.

Kako bi ta njegova ideja funkcionirala? Vlada bi osnovala tu novu tvrtku ili kadrovski osposobila već postojeći APN i odlučila bi da pet godina 1,2 kune iz litre goriva ide na njihov račun. To je oko 60 milijuna mjesečno ili 720 milijuna kuna godišnje ili 3,6 milijardi za pet godina. Na osnovu tog dugoročnog prihoda, nova tvrtka bi se bez problema mogla zadužiti i otplaćivati kredit. Inače, 1,2 kune već sada plaćamo u cijeni goriva. Taj iznos je do 2014. išao za autoceste, a onda je Milanovićeva Vlada odlučila preraspodijeliti, pa sada 80 lipa ide za željeznicu, 20 lipa za autoceste, a 20 lipa za ceste. Čačićeva ideja predviđa dodatni namet od 1,2 kune.

Ako u Hrvatskoj već plaćamo skoro istu cijenu goriva kao u zapadnoj Europi čiji građani imaju znatno više plaće, nije li pretjerano da nam svima još poraste cijena goriva, pitamo ga.
“Mi svi solidarno moramo platiti obnovu i pitanje je samo koja će biti forma. Ako ne bude išlo na ovaj način, ići će iz poreza. Kroz cijenu goriva se trošak raspoređuje na vlasnike vozila i što je najvažnije, veliki dio troška snosit će i turisti koji dolaze automobilima u Hrvatsku. Zato to smatram najboljim modelom financiranja, iako je naravno primjenjiv i svaki drugi namjenski dugoročni porez iste veličine”, objašnjava Čačić.

U Zagrebu je dosad prijavljeno oko 26.000 oštećenih objekata, ali broj je vjerojatno manji jer su neke zgrade prijavilo više stanara. Za privatne zgrade, Čačić ne smatra da bi država trebala ugovarati izvođače i voditi obnovu.

(VIDEO) ŠOKANTNE SNIMKE NAKON POTRESA: Vojska snimila opasna klizišta, evo gdje je stanje najgore

 

Autor:Dnevno
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.