TAJNA VEZA KOMETA, POTRESA I KORONE: Komet Atlas donijet će nam smak svijeta 30. travnja?

Autor: Zlatko Govedić / 7dnevno

Automatski teleskopi pretraživačkog sustava Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System (ATLAS), koji se sastoji od dva polumetarska teleskopa na Havajima, 28. prosinca 2019. otkrili su komet C/2019 Y4, popularno nazvan ATLAS, što ga je učinilo posljednjim otkrićem kometa te godine.

Tijekom travnja i svibnja komet će se kretati zviježđima Velikog medvjeda, Žirafe, Perzeja i Bika. Predviđanja njegova prividnog sjaja ukazuju na to da će se moći opaziti golim okom. U ranim večernjim satima nalazi se na sjeverozapadnom dijelu nebeskog svoda, a kako je cijelu noć iznad obzora i lagano mu se (zajedno s prividnom rotacijom neba) mijenja položaj, pred jutro ćemo ga vidjeti iznad sjever-sjeveroistoka. ATLAS će 23. svibnja proći pored Zemlje na oko 115 milijuna kilometara, a očekuje se da će se tjedan dana poslije, 31. svibnja, komet naći na udaljenosti od samo 37 milijuna kilometara od Sunca.

Pošto je određena njegova staza, utvrđeno je da je ona vrlo slična stazi kometa C/1844 Y1, poznatijega kao “Veliki komet iz 1844. godine”. Kako ima period od oko pet tisuća godina, s perihelom (najmanjom udaljenosti od Sunca) od 0,25 astronomskih jedinica i inklinacijom od 45°, pretpostavlja se da su oba kometa fragmenti istog onog koji se raspao prije oko 5000 godina.

SKRIVENA ISTINA O MISTERIOZNOM LETU: Malezijski Boeing raketom je srušio premijer Najib Razak?

Vječni red

S obzirom na to da je Veliki komet dosegao prividni sjaj od 2. zvjezdane veličine, pretpostavlja se da bi i komet ATLAS mogao biti sjajan. Trenutačne su procjene da bi mogao pri prolasku perihelom doseći i 0. prividnu zvjezdanu veličinu ili čak i veći sjaj, no astronomi upozoravaju kako je prognoza budućeg sjaja kometa veoma nezahvalna.

Prema posljednjim opažanjima američkih i europskih astronoma objavljenima 6. travnja, vjerojatno je došlo do razlomljavanja jezgre kometa ATLAS u manje komade. Također, u zadnjih tjedan dana nije opažen porast njegova sjaja pa sjaj kometa u perihelu vjerojatno neće doseći optimistične procjene usporedive sa sjajem Venere.

Kometi su svemirska tijela koja se najčešće gibaju vrlo izduženim putanjama. Blizu Sunca se zagrijavaju i otpuštaju plinove. Ponekad pod utjecajem Sunčeva vjetra dobivaju rep, a ravninu ekliptike mogu presijecati pod bilo kojim kutom. Njihovo je osnovno tijelo jezgra, rahla tvorevina smrznutih tvari, leda s prašinom. Oko jezgre razvija se koma (koja zajedno s jezgrom čini glavu kometa), a iz nje rep, koji se može protezati jednu astronomsku jedinicu, dakle i do 150 milijuna kilometara.

Kometi su oduvijek izazivali naročito divljenje i strahopoštovanje ljudi. Časopis Čovjek i svemir prije 35 godina piše ovako: “U vrijeme vladavine svijeća i uljanica, kada je i nebo bilo iskonski čisto, Sunce je danju, a tisuće sjajnih zvijezda noću, sjalo punim sjajem i ukrašavalo nebeski svod. Za ljudska mjerila vječni red među njima remetio je samo Mjesec s još nekoliko najsjajnijih zvijezda koje su prozvane lutalicama ili planetima. Ovo savršenstvo božanske ljepote dane ljudima iz tko zna kojeg razloga, taj, kroz noći i noći nepomućeni sklad, povremeno su iznenada remetile pojave čudnih ‘zvijezda’ koje su za sobom vukle sjajan rep. Katkada su bile više, a katkada manje sjajne, katkada vidljive čak i danju. Ni rep im nije uvijek bio jednako dug ni širok. Neke su se vrlo brzo kretale nebeskim svodom i brzo nestajale, a druge su se pak mogle vidjeti tjednima…”

OPISI IZ DREVNIH SPISA: Jesu li nuklearne eksplozije razorile prastare civilizacije?

Strah od propasti

“Bile su toliko čudesne, nepredvidive i istovremeno blještavo strašne, da nije čudno što im je pridavano značenje koje one nisu zaslužile. No, ako su nebesa puna mitskih božanstava, i junaka, stvari i životinja, ako su planeti simboli bogova i božica (Merkur, Venera, Mars, Jupiter, Saturn, Uran, Neptun, Pluton), po logici stvari i ‘zvijezde repatice’, koje su znale zasjeniti sve objekte na nebu i uzdrmati ustaljeni red stvari nisu mogle proći nezapaženo ni bez nadnaravnog objašnjenja. One su naprosto morale značiti rat, poraz ili pobjedu, znak za napad ili bijeg, predznak potresa, poplave, gladi, bolesti… Tako našim precima ova pojava ne samo da nije izgledala nimalo lijepo nego su za nju vezivali uvijek sve najlošije. Ako je repatica stajala glavom prema nekoj državi, ona se mogla nadati miru i blagostanju, ali ona država nad kojom je stajala repom mogla je očekivati samo patnje i krv, jer rep kometa predstavlja mačeve, a oni ne mogu slutiti na dobro!

Praznovjerja i strah od propasti svijeta traju valjda otkad je čovjeka. Bijeg od stvarnosti i traženja istine o prirodnim pojavama potisnuo je vremenski slijed mnogih događaja u istraživanju prirode, često i stoljeća unatrag. Na svu sreću, ljudi se razlikuju. No u dugoj povijesti ljudskog roda bilo je i onih koji su trezvenije gledali na sve stvari oko sebe ili, ako ništa drugo, barem odlučili zabilježiti za budućnost izvanredne događaje svoga doba. Zahvaljujući tome, iz prošlosti je do naših dana stiglo dosta znanstvenih rasprava velikih umova, pa i na temu kometa, dosta kronika u kojima su opisani razni prirodni fenomeni, pa tako i pojave mnogih repatica.”

Otrovni plin

Strah od kometā kao znamena Božjeg djelovanja, napose kažnjavanja, u Europi je naročito vladao od 13. do sredine 17. stoljeća. Primjerice, godinu dana nakon velikog kometa 1618., njemački povjesničar Gotthard Arthusius (1568.-1628.) objavio je pamflet kojim je najavio da se bliži Sudnji dan. Na deset je stranica opisao katastrofe koje je komet najavio: potrese, poplave, promjene riječnih tokova, oluje s tučom, suše, slab urod, epidemije, ratove, izdaje i poskupljenja.

Kada je 1910. spektroskopskom analizom u repu Halleyeva kometa pronađen otrovni plin cijanogen, ljudi su počeli panično kupovati plinske maske, a i varalice su se dobro snašle pa su zarađivali na prodaji “tableta protiv kometa” i “protukometskih kišobrana”.

I krajem 20. stoljeća došlo je do neviđene panike. Krivac je bio komet Hale-Bopp koji je prošao kroz perihel 1. travnja 1997. Golim je okom bio vidljiv punih 18 mjeseci, što ga je po tom kriteriju učinilo apsolutnim rekorderom.

Dana 26. ožujka 1997. godine svijet su obišle snimke na kojima se vidi kako se iz luksuzne vile u blizini San Diega u Kaliforniji iznosi 39 leševa. Bile su to žrtve najvećeg masovnog samoubojstva u Sjedinjenim Državama. Članovi sekte Heaven’s Gate (Vrata raja), 18 muškaraca i 21 žena, popili su velike količine tableta za spavanje s votkom. Neki su si od njih na glavu stavili i plastične vrećice kako bi ubrzali djelovanje. U smrt ih je poveo vođa sekte Marshall Applewhite (1931.-1997.) koji je vjerovao da je stigao “smak svijeta” te da je jedini spas napuštanje Zemlje svemirskim brodom. Naime, na objavljenim je fotografijama pored kometa Hale-Bopp bila vidljiva još jedna svijetla točka. Znanstvenici su je kasnije identificirali kao zvijezdu, no sekta je bila uvjerena da je riječ o svemirskom brodu koji će im omogućiti napuštanje planeta i prelazak u “viši stupanj postojanja”.

TAJNA POTRESA KROZ STOLJEĆA: Po kršćanima sami smo krivi, dok ih za Nordijce uzrokuje bog šala Loki

Tajni ugovori

Američki teoretičari urota očekivano su povukli poveznicu između kometa ATLAS i aktualne pandemije koronavirusa. Naime, komet bi na nebu trebao biti najsvjetliji 30. travnja, na isti dan kada se u SAD-u, prema riječima predsjednika Donalda Trumpa, očekuje vrhunac epidemije. “Kolike su šanse za to?”, pita se portal Intellihub.

U prilog tome da je riječ o mogućem tzv. događaju razine uništenja (Extinction-level event, ELE), portal navodi niz neobičnih događaja. Primjerice, razorni potresi pogodili su niz mjesta diljem zapadnog dijela države.

Potres snage 6,5 stupnjeva po Richteru prvi put nakon pedeset godina pogodio je Boise u Idahu, grad koji se nalazi 350 km od supervulkana Yellowstone. Pritom valja imati na umu da bi njegova erupcija izazvala kataklizmu usporedivu s udarom golema asteroida. Yellowstone erumpira otprilike svakih 700 tisuća godina, a posljednja se velika erupcija zbila prije 640 tisuća. Ujedinjeni narodi procijenili su da bi za vrijeme duge vulkanske zime koja bi potom uslijedila zalihe hrane za čovječanstvo potrajale samo 74 dana.

Također je važno napomenuti da je 18. ožujka potres jačine 5,7 po Richteru pogodio i Salt Lake City u državi Utah. Bio je toliko snažan da je 73.000 stanovnika bilo ostalo bez struje.

Prema pisanju Intellihuba, postoje i tajni ugovori vrijedni milijarde dolara, koje je američka vlada potpisala s Brazilom, Argentinom i Australijom, na temelju kojih će se nakon erupcije supervulkana Yellowstone američki prognanici naseliti u tim zemljama.

Uza sve to, zagovornici velike katastrofe koje nagovješćuje komet ATLAS vide i naznake velikog rata SAD-a i Kine. Prije svega, ističu da je predsjednik Trump već aktivirao milijun vojnih rezervista s medicinskim vještinama za liječenje ozljeda na bojnom polju. Nadalje, Pentagon je navodno naredio da se njihovi visoki dužnosnici smjeste u bunkere u Coloradu koji se nalaze na dubini od 600 metara. “Očito je da se to ne čini samo zbog koronavirusa”, zaključuje Intellihub.

Kako bilo, znanstvenici ističu kako će se komet ATLAS najbolje moći vidjeti u sumrak 30. travnja na zapadnom nebu. Bit će ga jednostavno naći jer će se smjestiti u blizini najsjajnijeg planeta na noćnom nebu – Venere. Ako vam se posreći, živjet ćete u gradu čije će vlasti odrediti da se barem na sat vremena ugasi sva javna rasvjeta kako biste mogli uživati u tom prekrasnom astronomskom fenomenu. Jer, taj će nam komet ponovno doći tek za pet tisuća godina.

Autor:Zlatko Govedić / 7dnevno