pxhere

ŽRTVA STE MANIPULACIJE O KOJOJ NEMATE POJMA! Znate li kako to rade trgovački lanci?

Autor: Dnevno

Svaki put kad kročite u supermarket, podlegli ste manipulaciji, trgovački lanci koncipirani su tako da sve osnovne namirnice po koje krenete smještaju na suprotne strane, pa tako prolazite pored mora iskušenja.

Jaja, mlijeko ili kruh kriju se iza slatkiša ili primamljiva pakiranih grickalica, pa čak i ukusnog sira. To dakako nije dostatno jer trgovački lanci ciljaju i na djecu pa su im u vidokrugu pozicionirane šarene žitarice, kolica za kupnju posebno su dizajnirana upravo za mališane, a BBC se nedavno zapitao koji je cilj takvih manipulacija. Prosječan proizvođač hrane ima vrlo malo razloga da nas preusmjeri od svojih proizvoda koji obiluju mastima i šećerom, a imajući u vidu manipulaciju reklamama postavlja se pitanje kako nagovoriti ljude da kupuju kvalitetniju hranu.

Profesorica socijalne psihologije na Sveučilištu Utrecht u Nizozemskoj Esther Papies ustvrdila je da dijeljenje letaka s receptima na ulazu u trgovinu koji uključuju riječi zdravo dovodi do toga da pretile osobe koje su u tom času na dijeti podsvjesno kupuju manje hrane. Na blagajnu su odnijeli 75 posto manje grickalica od onih koje su primili letak koji nije spominjao riječi koje se referiraju na zdravlje. Te riječi aktivirale su postojeće namjere ljudi te ih podsjetili na ono što bi mogli učiniti kako bi ispunili ciljeve, a da kupci zapravo nisu bili ni svjesni što se događa, kaže stručnjakinja. Profesor ponašanja potrošača Brian Wansik koji je poznat po istraživanju psihologije prehrane objašnjava da ljudi povećavaju unos zdravih namirnica za 24 posto, ako im se kaže da bi pola njihove večere trebalo podrazumijevati voće i povrće i primjenjuju ga na ponašanje potrošača u trgovačkim lancima.

Ovaj ekspert utvrdio je da dijeljenje košarice s namirnicama u dva, a pola se koristi samo za zdrave namirnice rezultira time da ljudi troše više od dva puta više novca na povrće i voće, nego osobe bez pregrada, a ideja je da dijeljenje košare uključuje postojanje i društvene norme koju potrošači nastoje ispuniti. Istraživačica javnog zdravstva Anne Escaron surađivala je na preglednom radu o intervencijama u supermarketu za promociju zdrave kupnje tijekom četiri desetljeća, a ona tvrdi općenito što više tema intervencije pokrivaju to su bile uspješnije u preusmjeravanju potrošačkih navika.

Primjerice, korištenje znakova na policama koji promoviraju zdravu kupnju je od koristi, ako se to kombinira sa suptilnom manipulacijom cijenom mjera će imati veći učinak. No, nisu svi otvoreni za jednak oblik manipulacije primjerice potrošači na siromašnijim područjima misle da zdravi proizvodi imaju loš okus pa ih ne treba isticati na policama.

Autor:Dnevno
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.